‘Groeimindset bij kinderen’

 

Ieder kind wordt geboren met een sterke wil om te  leren. Vanaf de geboorte zijn kinderen al onbewust en continu bezig met het zichzelf aanleren van vaardigheden (eten, bewegen, communiceren, socialiseren) en doen dit vol overgave. Ze lijken het niet te ervaren als moeilijk, zijn niet bang om fouten te maken en geven niet op. Vreemd genoeg kan deze natuurlijke drang om te leren verdwijnen en zijn er kinderen die hun motivatie lijken te verliezen wanneer iets lastig wordt. De mindsettheorie van Carol Dweck verklaart waarom.

Mindset staat voor de manier waarop kinderen (en volwassenen!) denken over zichzelf, hun intelligentie en kwaliteiten. Er is verschil tussen een vaste en een groeimindset. Bij een vaste mindset geloof je dat je persoonlijke eigenschappen niet veranderen. Met een bepaalde ‘hoeveelheid’ intelligentie en kwaliteiten ben je geboren en daarmee zal je het de rest van je leven moeten doen. Met een groeimindset geloof je dat je jezelf steeds blijft verbeteren en ontwikkelen. Je talenten zijn slechts het startpunt en groeien door nieuwe ervaringen.


Iedereen heeft zowel de vaste als groeimindset in zich. Soms is de vaste mindset echter de stem die veruit het meest spreekt en de overgang naar een groeimindset is dan niet eenvoudig. Alles wat het kind eerder het liefst vermeed, zoals uitdagingen aangaan, fouten maken en inspanningen leveren, moet hij nu ineens omarmen. Dat is best spannend en gaat niet vanzelf. Daarom kan hij hierbij alle hulp en geduld goed gebruiken. Klanten waren uitgenodigd voor de themabijeenkomst op maandag 29 oktober. De deelnemers waren unaniem enthousiast en de spreekster kreeg alle lof. Gemiddeld schoorde deze workshop een 8. Meer weten over dit onderwerp? Lees het boek ‘Mindset’ van Carol S. Dweck. Een investering in jezelf en in je kind(eren)!

29 oktober – thema avond